Slå samman Volvo och Saab säger ingenjörerna.


Jag såg ett värde på Volvo på 25 miljarder och då bör Saab ligga mellan 15-20 miljarder vad vet jag.
Om vi ponerar att man kan få loss dessa två för 40 miljarder, om 400 000 svenska privat personer satsar 100 tusen så finns pengarna.
Hur skall man finansiera detta, varje privatperson som går in och satsar får en statlig rabatt på 25-30 tusen.
Kostar staten ca 10-12 miljarde vilket man troligen kommer att lägga ut ändå till slut(Carnegie fick 5 miljarder)
Ca 50 tusen lånas av bankerna med aktierna som säkerhet. Kvar att betala kontant ca 20-25 tusenMed den skatterabatten och med bra lånevillkor tror jag det blir köbildning till ägarandelarna.


Jag tror att dessa ägare verkligen tänker efter innan man väljer ngn annans(läs Ford som är stora där) bil när man skall beställa tjänstebil via arbetet,men även vid privat investeringen.

Det stora problemet med detta förslag är att juridiska personer med stora lobbyverksamheter och pengar i ladorna vill vara med , men nu tycker jag det är dags att ge utrymme för vanligt folk.


Vad tror ni skulle det finnas ett intresse

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0