Svengelska

Idag träffade jag en kund med en engelsk ägare av företaget vilket borde vara förbjudet,

Nu var jag tvungen att förklara offerten på detta språk och jag bävade för det , jag brukar ta mig fram bra på min semestersvengelska och lite kroppsdyslexi.

1981 körde vi fast på en sandbank med vår hyrda kanalpråm i en liten idyllisk sömnig landsortsby i England.
Detta utspelade sig utanför den lokala vårdcentralen och äntligen fick de väntande patienterna något att titta på.

Efter ett antal försök att på egen hand vända den 4 ton tunga pråmen med hjälp av båtshakar var vi tvungna att be om hjälp av en annan båt. Jag viftade och vrålade can you draw us can you draw us. Våra kvinnliga språkbegåvningar skrattade sig harmynta.

Tro det om ni vill båten stannade till och gjorde några värdelösa försök att rädda oss ur vår skeppsnöd.

Nästa ide var att ngn skulle vada iland och ringa(ja just det vi hade ingen mobil, det var ju 1981) till båtfirman som hyrt ut pråmeländet.
Jag ansåg förstås att någon kompetent språkekvilibist skulle ta det ärofyllda uppdraget, men nej nej nej en snabbutbildning i det engelska språket var det rätta sättet att lösa problemet sa tjejerna.

Jag vadade in och ringde föoretaget och förklarade på klockren engelska att the boat is on a bank efter ett tag fattade den trögtänkta brittiska tanten vad jag menade, och efter att vi fastställt  vilken by vi var i frågade hon var i byn vi var.
Jag tittade ut ur telefonkiosken och fick syn på Loydsbank,

Med detta så förstår ni nu att förhandlingen som jag inledde med gick lysande och jag var lycklig som ett barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0